torsdag 9 augusti 2007

yoyoyo

rubriker är inte mig grej...

precis varit och badat, har lyckats simma lite mer dom 2 senaste gångerna jag varit iväg. känns helt okej. kan jag hålla det uppe typ varannan dag så blir jag ju som man kan uttrycka det beach fita 2013 (tror mig minnas att david, jan och bea har samma mål hehe).
hade också i hemuppgift att fråga en islänning om färgerna så det gjorde jag i heitur pottur, frågade några stycken o 3e gången gilt (säger man väl?) så var det en islänning, först en fransman o sen en svensk. vilket fall som helst så är det:
blå = blá [blao]
röd = rauður [röjður] ð uttalas lite som ljudet i början av engelskans the
svart = svartur
vit = hvítur [kvitur]
orange = appelsínugulur
gul = gulur
grön = grænn [grajtn] eller [grajn] inte helt säker o man kan säga båda tror jag... =)

jag gillar min lärare på kursen, riktigt bra halvtokig svenska. och så fick jag berömm idag så då gillar jag henne extramycket. =D hon frågade om vad jag ska läsa denna terminen och jag sa isländskakursen o det där o hon sa att det ska jag nog fixa fint. och så säger hon Bra emilia! ibland. så jävla bra är jag på isländska. hehe.

förersom undrara så tror jag min mage är återställd till det normala nu också. man blir ju alltid lite weird när man reser. jag tänkte om det är nån som är orolig för det så va inte det.

ikväll blir det spansk fiesta. några galna spanjorer som fixat mat o sangria. :D synd bara att det inte är imorgon. vi har ju lektion imorn vid 10 så blir nog att gå hem när vi är klara där. men i helgen är det gay pride festival, jag är tjejen som skriker "we´re here, we´re queer" efter några öl. och kanske svär lite på finska, holländska och svenska.

nu har gourméen johan kokat makaroner så ska äta lite.
kramar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju för himla bra att magen sköter sej och att du sköter dej på lektionerna. Så präktigt så! =D

Jag har köpt några ark med glittriga klistermärken åt Agnes som jag ska skicka tillsammans med gratulationskortet. Och så ska vi åka till IKEA sen när jag åker ner om några veckor, så hon får skrivbord till sitt nya rum.

Skaffade lite förvaringslådor från Biltema till mina silverleragrejer så jag kanske kan börja få lite ordning på röran i hobbyrummet till slut. Det känns inte som att man flyttat in riktigt innan allt är på plats så som man vill ha det.

Har fått besked om en samlingsutställning som jag får vara med på. Den blir under Oxhälja, utanför Grums, då vi får väl se om jag hinner se nåt av "Marken".

Nu ska jag fundera ihop någon middag tills i morgon när Elias o tjejerna kommer. Nåt vegetariskt alternativ som funkar också.

Ha det så gott!
Kram,
mamsen

Anonym sa...

Haha beach fit 2013, det är verkligen mitt mål! Det funkar jättebra *äter choklad*
Kul att läraren gillar dej, du är allt en liten smörare du Emilia=)
Kram!

emilia sa...

haha, ja självklart. eller auðvitað som jag tror självklart är på islänska. nu är jag ju såpass vuxen (hmmm) att smörning (?) är helt okej. eller i alla fall så jag inte bryr mig längre. så nu jävlar ska jag smöra på som aldrig förr. =) jag är ju här för att lära... (bland annat hur islänningarna dricker...och pratar såklart)

Anonym sa...

appelsínugulur... isländska är ett roligt språk.
Nykter fredag, också en variant - men har man broder på besök så har man. Men i morgon lär det bli öl!