torsdag 23 augusti 2007

engelska

okej, man pratar ju engelska nästan hela tiden. i början fick jag lite ont i halsen av det, man spänner liksom gomen och tungan på ett annat sätt. och i början är det också lite som om man är nån annan när man pratar engelska, man är med i nån film, inte i sitt "riktiga" liv. men den känslan gick över ganska snabbt. sen är det ju uttalet, amerikansk engelska med svensk dialekt, underbart. och eftersom dom två engelskspråkiga som jag känner här kommer från storbritannien (nord irland och england), så blir det lite missförsånd ibland. uppenbarligen säger inte engelsmän "pants" när dom pratar om byxor, för det är samma sak som underkläder för dom. =) jag sa nämligen till alex när vi skulle åka och rida att jag hört att det är bra att "not have stiff pants".....
sen är det ju såklart det helvetiska "dj"-ljudet istället för ett hederligt svenskt "j"-ljud. hehe. dom har skrattat åt mig... och jag lär mig ändå inte. hehe.

jag förstår faktikst norska, men fortfarande inte danska. danska är stört svårt. det kan inte va ord där inne i grötmeningarna. ja, ni vet ju hur det är.

ska idag ta mig iväg till Kringlan, ett stort shoppingcenter en 15 minuters gångväg härifrån. ska kolla efter skor, vattentäta gärna. för efter vi varit ute i tisdags var min högra fot klassvåt och mina fina röda dm´s håller på tt gå sönder. men vill inte riktigt köpa två par skor, så chansar nog på att använda mina ett tag till innan det är dags för kängor. ska kolla efter sälskinnsskor. hehe.
och så ska jag kolla efter cd-skivor. jepp, jag blir tvingad att KÖPA musik.... det är så lite folk på island så ingen lägger up musik nånstans... weird. menmen, har i alla fal hittat på artister jag skulle vilja ha. eivör pálsdóttir och bubbi. dom är bra. islänningarna kan musik, men inte bygga hus.

Inga kommentarer: